Oidipuskomplex

Är vad jag börjar fundera på om vår lilla plutt lider av. Han är helt hemsk mot Anders. Inget som Anders gör duger, det är bara mamma som är bra. Han får inte dra vagnen, han får inte byta blöja, han får inte klä på honom, han får inte göra ett skit. Bara mamma, mamma, mamma. O från mitt håll blir det jättejobbigt att ha honom springandes efter mig precis HELA tiden. Jag kan inte göra nånting utan att han är mig i hasorna. Inte ens gå på muggen i fred, då slits o rycks det i handtaget o bölas utanför. Man tror nästan att någon slår honom sådant skriker han. Helt galet. Fick höra av en bekant att det kan vara ovanstående o att det brukar drabba dem i den här åldern. Jaha? Vad faan är oidipuskomplexet då? Länkar från wikipedia: Oidipuskomplex Oidipuskomplex är ett begrepp inom psykoanalys som avser Sigmund Freuds teori om att varje barn genomgår en utvecklingsfas där föräldern av samma kön uppfattas som en antagonist, en konkurrent om den odelade kärleken från den andra föräldern. Speciellt används termen om sonens fixering vid modern. Namnet kommer av den grekiska myten om Oidipus som aningslöst dödar sin far Laïos och gifter sig med sin mor, Iokaste. I modern psykologi, beskriver termen "oidipuskomplexet" sonens undermedvetna strävan efter att hitta en partner som har samma egenskaper som modern. (Den kvinnliga motsvarigheten kallas Elektrakomplex, infört av Carl Gustav Jung.) Begreppet är dock inte helt accepterat inom den moderna psykologin. Jaha? Men sen då? Vad gör man åt det? Hur får man bukt med det? Hur ska vi bete oss?? HJÄÄÄÄLP!!!

Kommentarer
Postat av: Tussi

Så var jag ju tvungen att titta in här på din fina blogg - jösses människa, hur hinner du med?



Det där med det Freudianska Oisipuskomplexet tycker jag att du ska glömma att du någonsin hört, det är inte bara "inte helt accepterat" inom den moderna psykologin, utan i princip helt oaccepterat. Det handlar om, enligt Freud, att pojkar egentligen vill gifta sig med sina mammor och döda sina pappor. Men det är ju naturligtvis inte fallet.



Däremot så är det nog inte så ovanligt att barn har en "favorit", i vårt fall är pappa bäst, speciellt när jag jobbade, men nu när jag har haft mycket mer tid med Olle så duger jag igen. Kanske helt enkelt är så att Anders behöver spendera mer tid tillsammans med LA, särskilt bara dem två, tid både att leka och att göra "tråkiga" saker som att borsta tänderna och klä på sig.



Sedan tror jag också att ju tryggare barn känner sig med sina föräldrar, desto mer törs de släppa efter lite. Han kanske av någon anledning inte törs vara ifrån dig? Inte riktigt litar på att du finns där om du går iväg och stänger dörren?



Nu är ju jag bara amatörpsykolog på det här området, och jag har liksom inte några direkt bra konkreta tips om vad man kan göra åt saken. Ska du umgås MER med LA? Eller vänja honom lite mer vid att vara IFRÅN dig? Inte vet jag, men det är väl alltid bara bra att höra andra mammors tankar om saken, sedan behöver du ju inte alls hålla med?



Nu ska jag snoka vidare på bloggen, vem vet, en dag kanske jag också har tid att göra något sådant nävars, måste titta på TV och äta choklad



2009-01-20 @ 22:07:22
Postat av: Petra

Tror precis som Tussi skrev att Anders och Alvin behöver vara mer själva. Ta tillfället i akt och ta långa promenader. Ring mig så kan jag hänga på, måste oxå komma hemifrån lite!

2009-01-20 @ 22:32:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0